Driedubbel fout

26 juli 2010 door Jac. Splinter

De kwestie rondom het gebruik van het labyrinth voor feestjes en partijen sleept maar voort. Ineens stonden er bomen in bakken op het werk van Jaap van Hunen en Klaus van de Locht. Er kwamen biertenten op een kunstwerk. En tegen de muur met het werk van Julius Popp kwam een wc-container te staan. En een spotlicht in het midden. Dit alles zonder overleg danwel toestemming van de kunstenaar(s) en de erfgenamen. Nijmegen kan blijkbaar niet op een normale manier respectvol met kunst in de openbare ruimte omgaan. Een eigentijds sprookje. Hoe loopt dit af?

Vind je dit een interessant artikel?
Mail het dan door naar anderen, of deel het via social media:
Pin It

Er zijn 8 reacties gegeven op “Driedubbel fout”

  1. Hans zegt:

    Wanneer kunstwerken zijn geïntegreerd in de openbare ruimte, zoals het labyrint, mag en kun je verwachten dat deze ruimte tijdens evenementen gebruikt kan worden. Dat betekend nog niet dat er geen respect is voor de maker. Het moet nu eens ophouden, dat gezeur! De werken zijn tenslotte betaald met publieke middelen dus mag het publiek er ook gebruik van maken. Misschien niet altijd met de artistieke gedachten maar wel met veel plezier.

  2. Watnou! zegt:

    Jac. Hou vol. Als er zonder toestemming van de nabestaanden gesold wordt met de kunst dan is het goed dat mensen zoals jij zich hiervoor inzetten. Het is te gek voor woorden dat ze het wel kapot maken en misbruiken en daarna doen alsof ze het in Keulen horen donderen.

  3. Het gaat erom hoe je er gebruik van maakt. Het plaatsen van toiletten bovenop een kunstwerk getuigt van weinig respect voor het kunstwerk en de kunstenaar. Dat het kunstwerk in de openbare ruimte staat doet niet ter zake.
    De gemeente Nijmegen heeft hierin een voorbeeldfunctie. Jac. zet terecht ook vraagtekens bij de manier waarop de gemeente omgaat met kunst in de openbare ruimte. En verloedering lokt verdere verloedering uit.
    Het plezier van het deponeren van lege bierflesjes en blikjes in een kunstwerk ontgaat mij overigens.

  4. wim zes zegt:

    Een transcript van de tijdsweergave 1.07-1.27 (min.):

    “De bazen van de stad gingen ergens werken; er kwamen nieuwe bazen in de stad. (…) Hun waren alleen maar bezig om in de krant en op de televisie te komen en te roepen dat ze nergens verantwoordelijk voor waren. Als ze genoeg verdiend hadden, gingen ze ergens anders nóg meer geld verdienen met belangrijk zijn.”

    Van dit soort gemakkelijke Wilderiaanse anti-establishmentuitspraken, op goedkope leest gestoeld, niet gefundeerd, die een enorme groep volksvertegenwoordigers en bestuurders belasteren, ben ik niet zo gecharmeerd.

  5. Simon zegt:

    Ach, dat je af en toe gebruik maakt van de openbare ruimte om een feestje te geven, daar heb ik wel begrip voor. En over het werk van Julius Popp zullen we het maar helemaal niet hebben. Als dat waterkunstwerk het deed dan kon er ook niets tegenaan/onder gezet worden!

  6. Werner Nas zegt:

    @wim zes: wie de schoen past trekt hem aan! Ik voel me helemaal niet aangesproken. (maar ik ken ook wel enkele ambtenaren en bestuurders zoals Jac ze hier sprookjesachtig neerzet.) dus laten we samen die vervelende egotrippertjes er langzaam aan uitwerken. Doe je best.

  7. Willy Peters zegt:

    In Arnhem heeft vandaag een actiegroep het idee van Emile Ratelband uitgevoerd: de blauwe golven bij de Mandelabrug openstellen als gratis (!) parkeerplaats!

  8. Pluk zegt:

    Die blauwe golven zijn van dezelfde maker als de Blokken, Peter Struycken dus. Het werk van de man is kennelijk niet erg populair bij het volk. Zou zo’n kunstenaar daar nou mee zitten?