Hete hangijzers

11 september 2009 door Rosalie Thomassen

fietsers.jpgNa de vakantietijd is het altijd weer vooruitblikken naar het komende jaar, een soort nieuwjaarsgevoel middenin de zomer. Iedereen die betrokken is bij lokale politiek denkt al na over de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010. Zo niet, dan is het wellicht verstandig om nu alvast wakker te worden want in Nijmegen worden nog een aantal belangrijke zaken beslist. Zoals wel vaker zijn een paar hete hangijzers voor het laatst bewaard. Wat te doen met onze Goffert of worden we toch verbijsterd door zoiets als de ‘Bijstert’? Wordt eindelijk duidelijk wat er met de Donjon en de Stratemakerstoren gaan gebeuren? En alsof dit soort vragen nog niet spraakmakend genoeg zijn, zal het gemeentebestuur als het even kan ook nog voor maart 2010 beslissen wat te doen met de Nijmeegse infrastructuur tot 2020.

Een eerste visie op hoe het moet met de bereikbaarheid is vastgelegd in de Discussienota Betrouwbaar Bereikbaar. Ik hoorde iemand die het las al opmerken: “Het lijkt wel doormet een groen hert geschreven”. Kort samengevat concludeert men dat het aantal auto’s in de stad zal groeien, mede door de komst van de Stadsbrug die het verkeer door de stad zal leiden in plaats van erlangs. Niks aan te doen, allemaal op de fiets! Fietsers krijgen daarom vaker voorrang op cruciale kruispunten en doorgaande wegen, zoals de St. Annastraat en Graafseweg. Dat de doorstroming daar alleen maar slechter van wordt en er nog meer auto’s stil komen te staan, lijkt wel een gewenste bijwerking die de luie autorijder wel de auto uit zal frustreren waarna hij of zij voortaan vrolijk op de fiets door het leven gaat.

In een visie kun je het zo mooi verwoorden als je wilt. Maar de burger laat zich (helaas / gelukkig) maar moeilijk opvoeden door politici. Mensen beslissen nou eenmaal graag zelf waar ze heengaan en hoe ze dat doen. Op het moment dat je twijfelt tussen auto of fiets, denk je niet aan een visiestuk of een wethouder met idealen. Onze hele samenleving is afhankelijk van mobiliteit en mensen hechten steeds meer waarde aan bewegingsvrijheid. Ik vraag me daarom ook echt af of dit is wat de Nijmegenaren nou daadwerkelijk willen. Willen we echt geen beruchte kruispunten aanpakken? Wordt het niet eens tijd voor een rondweg? Is het nou echt zo belangrijk dat je als fietser wat vaker door kunt fietsen, ook als de overlast door slecht doorstromend verkeer daardoor groter zal worden? Misschien is het beter om dit hete hangijzer voor de verkiezingen te bewaren. De Nijmegenaar ergert zich rot aan de steeds slechtere bereikbaarheid en iedereen heeft er een mening over. Een mooi verkiezingsthema dus!

Voor iedereen die niet kan wachten om mee te praten over de bereikbaarheid van Nijmegen, is er op aanstaande dinsdag 15 september het debat -Nijmegen – de Stadsbrug voorbij’ in LUX

Vind je dit een interessant artikel?
Mail het dan door naar anderen, of deel het via social media:
Pin It

Er zijn 18 reacties gegeven op “Hete hangijzers”

  1. Ingrid zegt:

    Aardige voorzet, Rosalie! Ik hoop maar dat de bedoelde problemen van bereikbaarheid goed gedefinieerd worden. Er is qua auto’s een Noord-Zuidprobleem en een Zuid-Noordprobleem. (Dat het in de loop van zestien jaar niet meer vijftien maar twintig minuten duurt om in de spits vanuit Oost de stad westwaarts te verlaten lijkt mij niet zo erg. Al merk ik bitter weinig van een groene verkeerslichtgolf staduitwaarts. Dat moet eigenlijk toch beter kunnen?)

    En er is de bereikbaarheid van het centrum. Bussen, lopen of fietsen, dat heeft het beleid bij mij wel degelijk afgedwongen. En daar is goed mee te leven, natuurlijk.

    Misschien kan de politiek nog eens goed nadenken over een innovatief carpoolsysteem voor forensen die iedere dag in hun eentje in de auto in dezelfde
    file staan? Laat die mensen bij elkaar op een transferium instappen. Maak een digitaal vindsysteem op basis van gezamenlijke postcodes van bestemming en werktijden. Of verpleeghuisbezoektijden. Of gewenste winkeltijden. Alles waar maar enige regelmaat in zit. Niet iedereen wenst afhankelijk te zijn van het OV, en haar bijbehorende eisen. Een gevoelskwestie, denk ik, die niet verholpen wordt door de haperende invoering van de OV-chip, noch door vertraagde of te vroeg langszoevende bussen. Niet iedere buschauffeur is zo goed als Janny. Het is overigens de Bruijn met lange ij.

  2. Ingrid zegt:

    Herstel: Janny

  3. Noviomagicus zegt:

    Het probleem van de bereikbaarheid van Nijmegen is niet alleen een Nijmeegs probleem, maar een (onderdeel van) een regionaal verkeersprobleem. Snelwegen zijn in het verleden misschien op de verkeerde plaats aangelegd, sommige plekken lenen zich niet voor een snelweg (wie haalt het in zijn hoofd om een oostelijke ringweg om Nijmegen te leggen?), maar niemand kan meer ontkennen dat meer asfalt meer verkeer aantrekt.

    Een A15 doortrekken naar Zevenaar helpt misschien, de A73 doortrekken helpt misschien, maar oplossen zal het probleem niet gauw. Weet iemand één druk stedelijk gebied te noemen waar men geen verkeersprobleem heeft?

    Wil je maatregelen nemen die echt werken, dan heeft dat waarschijnlijk ook vervelende consequenties: meer betalen, opgeven van een deel van je onafhankelijkheid… Daaraan zal bij de gemiddelde autorijdende mens een heel bewustwordingsproces vooraf moeten gaan.

    Verder sluit ik aan bij Ingrid.

    Bezoek de Open Monumentendagen dit weekeinde trouwens vooral lopend of met de fiets!

  4. @Noviomagicus quote: "Weet iemand één druk stedelijk gebied te noemen waar men geen verkeersprobleem heeft?"

    Daar hoef je niet eens zo ver buiten Nijmegen voor te kijken. Kijk naar Arnhem, dat reeds in 1987 een derde (!) brug opende, de verkeersstromen over de Rijn heeft geregeld met een best handig systeem van 1 brug in, 1 brug uit. En tussen die twee bruggen al een paar jaar geleden een ring voor de doorstroom heeft aangelegd. Het nieuwste is het gezamenlijke distributiesysteem buiten te stad met een binnenstadservice. Je kunt van Arnhem zeggen wat je wil, maar ze zijn Nijmegen gewoon een flink aantal jaren vooruit, in ieder geval op het gebied van bereikbaarheid.

  5. O ja, het gezamenlijk distributiesysteem is natuurlijk een Nijmeegse uitvinding en bestaat hier al sinds 2008. Dat dan weer wel. Maar laat Nijmegen voor het echte bereikbaarheidsprobleem eens wat meer om zich heen kijken. Voor elke redelijk grote stad is dit een probleem. Zat voorbeelden dus.

  6. rosaliethomassen zegt:

    Dat iedere stad een bereikbaarheidsprobleem heeft wordt wat mij betreft iets te vaak gebruikt als argument om ons te laten geloven dat het niet anders is. Met nuchter boerenverstand zie ik zelf in de stad meerdere knelpunten die opgelost kunnen worden. Bepaalde kruispunten zijn achterhaald en het doorgaande verkeer zou betere alternatieven moeten krijgen om om de stad heen te rijden. Met een stadsbrug erbij komt er alleen maar een reden bij om door de stad te gaan rijden. Je zult zien dat veel verkeer van de A50 straks de stadsbrug gaat verkiezen.

    Er is dus een pragmatische aanpak nodig die gebaseerd is op de werkelijkheid in plaats van op een droombeeld. Welke kruispunten moeten nu echt eens aangepakt gaan worden? Daar wil ik zelf als Nijmegenaar graag duidelijkheid over. Want doe je er tot 2020 (!!) niets aan dan wordt de overlast in de stad alleen maar erger. Dat kun je de automobilisten kwalijk nemen. Dat is dan net zoiets als je ergeren aan overlast door jongeren op straat maar niet de nodige politieagenten, onderwijzers etc. beschikbaar stellen. Het is immers de schuld van de jongeren, toch? Gelijk hebben leidt niet altijd tot het gewenste resultaat.

  7. Bert Vanderslagmulders zegt:

    In de Nijmeegse politiek denkt men kennelijk dat iedereen voor de lol in de auto zit. Fietsen is, hoe leuk het ook is, voor de meeste mensen géén alternatief.
    Al die Nijmegen-Oost ambtenaren die elke dag fluitend naar het gemeentehuis fietsen begrijpen dat blijkbaar niet helemaal.
    Intussen wordt Nijmegen totaal onbereikbaar. De stad is zo trots op de titel ‘oudste stad van Nederland’ dat het bijna de meest verouderde stad aan het worden is. Dat één van de grootste discussies over de herbouw van een antieke kitsch-toren gaat is vast niet toevallig.

  8. ronnie smets zegt:

    @Francis Herbers: de meningen waren, zeker vlak na de invoering, niet enkel positief. Wanneer je bestemming tegen de rijrichting van de ring in ligt maak je veel extra kilometers óf zoek je een sluiproute. Door de twee stadsbruggen is de doorstroming tóch goed te noemen.

  9. Over mobiliteit hebben we een heel onderdeel geschreven in ons Visieprogramma. Mag ik daarna verwijzen ? Klik hier.

  10. Bert Vanderslagmulders zegt:

    Gut, Ramon een ordinaire linkdump. Kun je in het kort aangeven waarom we in hemelsnaam jullie "Visieprogramma" zouden willen lezen?

  11. Ramon Barends ;-) zegt:

    Ja, omdat daar onze oplossingen ten aanzien van het onderwerp wat hier besproken wordt in staan.

  12. Jose zegt:

    @Ramon: Welke oplossingen. Kort samengevat staat er alleen iets over:
    - betaalbare alternatieven voor de auto
    - snelle invoering tramlijn
    - meer durf in aanpakken bereikbaarheidsprobleem

    Da’s toch veel te vaag, alle andere partijen beweren ongeveer het zelfde.

  13. Maerten zegt:

    @Ramon: dat is heel erg vaag – er moeten snel alternatieven ontwikkeld worden … tja, wie is daar nou tegen? Maar welke alternatieven dan? En wat bedoel je met "Het hoogwaardig openbaar vervoer verdient snelle invoering"? Welk hoogwaardig OV? Hoezo verdient? Hoe moet dat, wat kost het en hoe betaal je dat? En een tram kan toch echt geen alternatief zijn? Meen je dat serieus? De hele stad weer op de schop voor de aanleg van rails, en dan een uiterst on-flexibel openbaar vervoer?
    Ik moet Jose gelijk geven: het is een veel te vaag plan. Er zit in de verste verte geen oplossing in voor de slechte bereikbaarheid van Nijmegen.

  14. @Ronnie Smets:
    Tuurlijk moest iedereen er aan wennen. En inderdaad kan het soms vervelend zijn als je bestemming aan de andere kant van de ring ligt. Maar er is een doorsteek (voor het willemsplein). En zo dicht in het centrum kun je toch meestal niet parkeren dus zet je eerst je auto weg en gaat dan lopen. De doorstroming is nu gewoon erg goed, op drukke tijden. Ik vind er wel wat voor te zeggen om dat in Nijmegen ook zo aan te leggen als het kan.

  15. Ramon Barends zegt:

    HOV is ook bussen over een vrije busbaan. Maar op het traject Nijmegen CS-Heijendaal is een tram echt een oplossing. Die bussen kunnen niet langer, maar het lijkt wel veevervoer. Kosten moeten worden gedragen door de gemeente, de Stadsregio en het Rijk.

    Maar Maerten en José; wat is volgens jullie de oplossing voor het probleem ?

  16. Maerten zegt:

    @Ramon: Ik denk dat er in een tram niet veel meer ruimte is dan in een bus. Ik zou eerder de oplossing zoeken in meer bussen dan in een heel nieuw en duur systeem. Straks gaat er nog iemand pleiten voor een metro … een Noord-Zuidlijn in Nijmegen haha
    Mijn angst is dat een tram zo inflexibel is. Als er ergens iets wordt opgebroken dan kan ie niet meer rijden, terwijl een bus dan een omweggetje kan nemen. Ik zie er geen meerwaarde in. Dus meer bussen, liefst op electriciteit of biogas.

    Verder is er waarschijnlijk niet één definitieve oplossing voor het probleem. En het is zeker niet mijn werk/taak om die oplossing te bedenken. Dat moet de politiek doen, of proberen te doen. Jij dus. Ik heb al een baan. Maar ik kan wel commentaar geven, als burger zeg maar.

  17. Jose zegt:

    Het probleem kun je niet oplossen maar je kunt wel duidelijke keuzes maken en gewoon naar de praktijk blijven kijken.

    Mijn verlanglijstje zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien…
    Herinrichting Traianusplein en misschien ook al bij Neerbosscheweg voor drukte na Stadsbrug
    Doortrekken A73 en eindelijk een rondweg
    Meer tunnels en bruggen op drukke kruispunten
    Meer bustrajecten, kleindere bussen die vaker gaan rijden
    Meer aandacht voor onveilige wegen

  18. Ik zie dat ik niet echt meer heb gereageerd – we nemen deze discussie namelijk mee bij het opstellen van het verkiezingsprogramma. Als er nog mensen willen reageren kan dat tot 3 oktober. Dan gaan we bij elkaar zitten en over de reactie praten.

    Bij de gemeente kan je tot 30 september reageren op de nota-NBB.