Veolia

29 november 2006 door Ralph Niels

stationnijmegen.jpgToen ik een jaar geleden naar het Brabantse dorpje Cuijk verhuisde, deed ik dat met de gedachte dat Nijmegen per openbaar vervoer nog steeds dichtbij was: in negen minuten kon ik, met mijn vouwfiets onder mijn arm, op station Heyendaal, en daarmee vlakbij mijn werk, komen. Naar het centraal station was het slechts vier minuten verder. Een jaar lang reed ik heen en weer met de trein. Hoewel het soms best druk was en ik vrijwel elke dag met kleine vertragingen te maken kreeg, viel het me best mee. Al die verhalen over falend openbaar vervoer waren aan mij niet besteed.

En toen hoorde ik over de nieuwe dienstregeling. Er zouden voortaan in de spits in plaats van twee treinen, vier treinen gaan rijden op het traject. Goed nieuws, dacht ik nog, maar ik juichte te vroeg. Dat de reis voortaan een minuut langer zou duren vond ik niet zo’n probleem. Dat het vervoer niet langer door de NS, maar door multinational Veolia verzorgd zou worden, baarde me meer zorgen. En terecht, zo bleek. Veolia heeft namelijk niet genoeg treinen om de beloofde dienstregeling waar te kunnen maken. Bij de onderhandelingen over wie het vervoer op het traject Nijmegen-Venlo over zou nemen had de NS namelijk gezegd zijn treinen alleen voor een periode van tien jaar te willen verhuren aan de nieuwe vervoerder. Veolia blijkt er nu vanuit gegaan te zijn dat er over die voorwaarde wel onderhandeld kon worden. De NS blijkt de treinen nu echter zelf nodig te hebben, en kan alleen wat afdankertjes uit het noorden des lands regelen. Afdankertjes dus, en nog te weinig ook. Afdankertjes die bovendien maar 100 kilometer per uur kunnen rijden, en niet de 140 waar vanuit werd gegaan.

De situatie voor de forens uit het zuiden is nu dus als volgt: aan de beloofde dienstregeling kan niet voldaan worden (door de lagere snelheid en grotendeels enkele sporen gaat de reis langer duren), en bovendien wordt in de spits waarschijnlijk de helft van de ritten overgenomen door bussen. Bussen, waar veel minder mensen in passen dan in een trein, en zoals ik al zei was voorheen de drukte het enige dat enigszins problematisch was. Veolia wil de reiziger tegemoet komen met bijvoorbeeld korting, maar ik denk dat ernstig vertraagde, en zeer opeengepakte mensen daarmee niet tevredengesteld worden…

Vind je dit een interessant artikel?
Mail het dan door naar anderen, of deel het via social media:
Pin It

Er zijn 69 reacties gegeven op “Veolia”

  1. Wat een doffe ellende inderdaad.
    Toen ik hier net woonde had ik dat traject in het weekend altijd, dat was al geen pretje omdat ik drie keer moest overstappen. Twee bussen en drie treinen om in Heerlen te komen…het is al zo’n rotverbinding naar het zuiden. Je bent sneller het Kanaal over…

  2. Jos zegt:

    Je snapt toch niet dat in een zo OV-vriendelijke stad als Nijmegen dit soort dingen zo slecht geregeld zijn! Hopla, ongetwijfeld vertrekken er nu tientallen extra auto’s dagelijks vanuit Cuijk richting Nijmegen…. en noem die automobilisten dan nog eens lui!

  3. Katja zegt:

    Heel slecht inderdaad, dat gewoon heel zuidelijk Nederland binnenkort zo slecht bereikbaar gaat zijn..

  4. Bert zegt:

    Is dit de klaaghoek voor dorpsbewoners?

  5. Sjaak zegt:

    Ralph, Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb er gistermiddag twee uur over gedaan om van Reuver naar Nijmegen te komen. De trein had al een kwartier vertraging. Toen moest ik ook nog in Venlo uitstappen, omdat een van de afdankertjes(veewagens is trouwens een beter woord) waar je het over hebt kapot was. Vervolgens had de volgende trein ook weer een kwartier vertraging en heb ik verder tot Nijmegen in een overvolle trein gezeten.

  6. ralphniels zegt:

    En de reactie van de NS? "De eerste dag is meegevallen"… Ja, als je de andere vervoerders buiten beschouwing laat wel ja…

    Ik heb zelf nog niet het genoegen gehad om in een van de nieuwe treinen plaats te nemen, maar ik heb wel al een trein voorbij zien komen waarbij de graffiti ervoor zorgde dat de trein een minder oostblokuiterlijk kreeg dan-ie eigenlijk had…

    Vanmiddag mag ik ook, dus ik houd m’n hart vast!

  7. ralphniels zegt:

    Een update: op de heenweg had ik 20 minuten vertraging. Dit bleek echter nog niets te zijn: terug heb ik ruim een uur op het station staan wachten. Er waren maar liefst drie treinen uitgevallen, en de eerstvolgende trein had ook nog ‘ns een kwartier vertraging.

    Dat was de eerste dag met Veolia voor mij. Ik hoop dat dit opstartproblemen waren. Vandaag ging ik voor mijn lol naar de stad. Morgen echter moet ik naar mijn werk…

  8. Patrick zegt:

    En dat is nog niet alles. Ik moet vanuit Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal. In de ochtendspits rijden er dus minder treinen omdat Veolia het materiaal niet heeft. Vervolgens worden er bussen ingezet, maar die bussen stoppen weer niet in Heyendaal. Terwijl er massa’s studenten en medewerkers van de Universiteit en Hogeschool Arnhem Nijmegen naar Heyendaal moeten. Hoe heeft de NS dit contract aan Veolia kunnen gunnen terwijl dit bedrijf er totaal niet klaar voor is?

  9. nick zegt:

    Vandaag was voor mij reizen met Veolia ook een zware ellende. Op de terugweg van school naar Venlo treinstation mocht ik niet in de bus stappen. Dit terwijl ie geen eens es vol was, echt een lompe chauffeur. Vervolgens was er weer een probleem met de trein van Venlo naar Venray. Was ingestopt, ineens het bericht, ja deze trein rijdt vandaag niet. Vervolgens weer lang moeten wachten op de trein en een uur later thuis dan de bedoeling was. En in de trein is het vechten om een zitplaats geblazen, want die rotdingen zijn veel te klein. Hoop dat ze snel wat doen, want dit maakt het reizen tot een ellende. Morgen pak ik in ieder geval de auto, aangezien ik het nie kan permiteren om mijn tentamen te missen door die stomme vervoerders van een Veolia.

  10. marco zegt:

    Wat een bagger onderneming dat Veolia. Op het traject Roermond – Nijmegen laten ze 1 klein, museumstuk rijden. Resultaat: vertragingen, volgepropt treinstel, mensen die er niet meer bij passen. Echt waardeloos. Weg met dat Veolia!!!

  11. Pluk zegt:

    Was ‘t maar een baggeronderneming, die schijnen het internationaal nog goed te doen. ;-)

  12. Nickyvanasten zegt:

    Reactie veoia bij l1:
    In het openbaar busvervoer in Limburg hebben zich vanmorgen geen grote problemen voorgedaan.

    Dat zegt Veolia, dat sinds gisteren het openbaar vervoer in Limburg verzorgt. Er waren wel vertragingen, maar die hadden te maken met de ochtendspits, zegt directeur Ren? de Beer. Bij het treinverkeer van Veolia waren er daarentegen wel problemen. Op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen liepen de wachttijden op tot een half uur. Om te voorkomen dat het dienstrooster helemaal in de war zou raken, zijn twee treinen geschrapt. De problemen worden veroorzaakt doordat er maar 1 spoor is en dat het materieel verouderd is. De levering van de nieuwe treinen heeft vertraging opgelopen.

    Allemaal bullshit, ik heb dan niets met de trein te maken, maar wel beetje bus. Maar goed
    De oorzaken die veolia noemt, zijn onterecht, ten eerste tussen nijmegen en roermond is maar 1 spoor: Ja duh dat heeft NS altijd goed geregeld en Veolia kan het ineens niet…
    En dan nog verouderd materiaal, dat wisten ze van de zomer ook!!! allemaal BULLSHIT

  13. Nicole zegt:

    Het is werkelijk huilen met de pet op! Het (enkele) spoor tussen Roermond en Nijmegen was al druk belast en door het enkele spoor werkt iedere vertraging door op de rest van de treinen. Laten ze er ook nog meer treinen rijden: iedere peuter kan verzinnen dat dit om problemen vraagt!
    Het besluit om maandagochtend de trein met een paar minuten vertraging laten stoppen in Cuijck, waardoor mensen uit 3 treinstellen moesten overstappen op de volgende trein die ook 20min vertraagt was, En bovendien slechts 1 treinstel telde… dat is toch te zot voor woorden!! Daar is goed over nagedacht!! Geen wonder dat de informatie over veolia pas zo laat vrijgegeven werd…
    Het is gewoon een belediging aan de reizigers! Hieruit blijkt maar weer dat je in ons land niet meeteld als je niet in de Randstad woont en werkt!

  14. Hanneke zegt:

    Cuijk valt tussen wal en schip. Tot overmaat van ramp heeft Hermes ook nog besloten om lijn 55 Cuijk-Nijmegen per direct te laten vervallen, omdat ze vinden dat reizigers net zo goed met de trein kunnen: nou dat zien we, hoe goed dat gaat. Ik ben woedend om de privatisering en wat een ellende dat nu al teweeg heeft gebracht in het openbaar vervoer.

  15. Han Maenen zegt:

    Bedankt voor de waarschuwingen. Ik moet 24 december van Nijmegen naar Heerlen, daar wacht iemand op me. Mooi over Den Bosch, ook al is dat duurder. Gelukkig heb ik een kortingkaart. Ik voel er niets voor met het spoor-equivalent van een ‘no-frills’ luchtvaartmaatschappij te reizen met slooprijpe treinen. Prachtig die privatisering!

  16. Nick zegt:

    Vandaag heb ik alweer iets wonderbaarlijks over Veolia gehoord. Een maat van me reise met de trein van nijmegen, die bomvolzat. De deuren weigerde te sluiten, en zijn ze gewoon MET OPEN TREINDEUREN GAAN RIJDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Wilt veolia soms doden op hun geweten hebben, dit kan toch nie in een land als nederland

  17. No zegt:

    @Nick: dit kan dus helaas wel in Nederland. De afgelopen (en huidige) regeringen hebben onvoldoende ge?nvesteerd in het openbaar vervoer. Het OV moest maar verbeterd worden door privatisering en marktwerking. Je ziet wat er van gekomen is. Allemaal dankzij achtereenvolgende kabinetten van CDA/PvdA/VVD/D66/LPF in verschillende combinaties. Helaas zullen minimaal twee partijen uit dit rijtje weer gaan regeren. Dus veel hoop op verbetering is er niet. Het is dus wachten op nieuwe verkiezingen, die wellicht weer spoedig zullen komen.

  18. Sid zegt:

    Oorzaak van al deze ellende is de overheid. Die wil marktwerking…. ze vergelijken Nederland met landen zoals Engeland. Laten ze nou toch eens goed op de kaart kijken. Het openbaarvervoer verdelen in dit kleine landje!! Dan nog het volgende… Connexxion (100% staat) Ns (100% staat) onderhoudsbedrijf Nedtrain 100% ns holding Prorail ns holding.. en dat alles zit in het HGB (hoofdgebouw) in Utrecht. Krijg een concurent dan dan wel echt een eerlijk kans? Lijkt me sterk.

  19. No zegt:

    @Sid: het gaat hier om politieke keuzes. De partijen die ik genoemd heb, hebben allemaal gekozen voor de marktwerking. Zij zijn daar (mede)verantwoordelijk voor. De reizigers zijn nu de dupe.

  20. Jeroen zegt:

    Het is in de spits net vee vervoer met veolia, Vooral de treinen die tussen s’ morgens 7 en 9 de stations Boxmeer en cuijk aandoen zijn veel te vol. De het zijn allemaal maar kleine trein stellen. Het is een schande dat de overheid nu niet ingrijpt en de NS dwingt beter materieel aftestaan aan veolia tot dat de nieuwe treinen er zijn.

  21. JOHN zegt:

    De provincie limburg is verantwoordelijk geweest voor de aanbesteding. Die hadden het nooit aan veolia mogen gunnen, ze hebben het eerste jaar niet eens eigen treinen.
    Er had iniedergveal altijd in het contract moeten staan dat de bestaande buffels nog een jaartje zouden rijden op de maaslijn. Of de maaslijn had pas een jaar later moeten worden aanbesteed aan veolia als ze wel zelf treinen hadden en dan eerste nog een jaartje ns. De provincie Limburg vind ik iniedergeval de hoofd schuldige in het geheel en de dupe is weer eens de reiziger.

  22. Herman zegt:

    Hou eens op over de NS….de NS gunt namelijk helemaal niets, het is de provincie die de Maaslijn aan Veolia heeft gegeven, en nu is het even doorbijten de komende maanden….ik ben blij dat ik een kamer heb in Nijmegen, dan hoef ik niet zo heel vaak gestapeld te worden in een trein die 1x per twee uur rijdt!

  23. Gerard zegt:

    Jeroen snapt het niet helemaal volgens mij…. Coca-cola geeft Pepsi toch ook geen flessen als die hun flessen op hebben… De NS is een bedrijf, geen instelling die de problemen van Veolia maar even moet oplossen!

  24. Joost zegt:

    Het meeste gekke vind ik nog dat ik vandaag lees in de gelderlander dat de provincie Limburg Veolia een 8 geeft voor de gelverde diensten in de eerste week. Het is eerder een 1.
    Tot maart zal het nog wel behelpen zijn op de maaslijn in de spits, daarna is het nog even afwachten.
    Ik ga voorlopig in iedergeval weer met de auto naar het werk.

  25. Leo zegt:

    Leve het openbaar vervoer..!
    We MOETEN uit die auto…!
    Wat zal de werkgever zeggen.Als je weer eens te laat komt.?
    En dan wat te denken van de afspraak in het Ziekenhuis of voor het (Rij)examen..
    Ik ben BLIJ DAT IK RIJ met de auto wel te verstaan. En IK ben altijd op tijd.

  26. No zegt:

    @Leo: goed om te horen dat er ook automobilisten zijn die nooit in de file staan.

  27. Tom zegt:

    Allereerst wil ik mensen er even op wijzen dat het is toegestaan om om te reizen via Den Bosch – Eindhoven als je een kaartje hebt gekocht voor de Maaslijn, zonder daarvoor meer te hoeven betalen. Beetje dom van Veolia, want in feite betalen ze dus voor reizigers die NIET gebruik wensen te maken van de Maaslijn. Wel leuk om te weten voor reizigers.

    Ik ben niet te spreken over Veolia, hoor er alleen maar slecht nieuws over. Een vriend van me moest naar Maastricht toe, de trein kwam om 45 aan en de bus vertrok om 45. Een mevrouw die ook de bus had gemist, zei toen: "Het sluit nu zo goed aan, dat lopen net zo snel gaat…"

    Ook de conducteurs van NS hebben geen hoge pet op van Veolia. In Venlo hoorde ik een conducteur zeggen: "Mosse ‘ns kieke op spoor 4, wat dao veur unne kwaliteit heerst…" Lekker cynisch ;-)

    Het is logisch dat NS niet hoog heeft ingezet op de Maaslijn, het is een van de slechtst lopende lijnen die zij exploiteerde. Veolia heeft geen goedkopere offerte aangeboden omdat ze het waar kon maken, maar simpelweg om naam te maken in deze regio. Dat ze het niet waar kon maken, blijkt nu wel. NS laat ze gewoon hun vingers branden en geniet daar stilletjes van. Na 2 dagen Veolia werd er geroepen: "Wij willen NS terug!" Betere reclame voor NS kun je niet hebben toch? ;-)

    Veolia heeft ook om materieel gevraagd bij NS, de oude diesltreintjes die voorheen op de Maaslijn reden. Die staan nu ergens op een geheime locatie in Nederland. Veolia wilde ze huren om haar materieelprobleem op te lossen, maar NS is ook niet gek… "Voor 10 jaar kunnen jullie ze huren!" Daar wilde Veolia niet aan, en zodoende zitten ze nu dus op de blaren.

    Veolia heeft echt geen verstand van het OV. Als ze slim waren geweest hadden ze de situatie voor 10 december eens wat beter bekeken. Hermes had in Venlo ontdekt dat er een aantal buslijnen waren (Klingerberg, Vossener, etc.) waar een normale bus niet winstgevend was, daar zaten te weinig mensen in. Daarom zijn er toen speciaal van die kleine busjes gekomen, en dat was een succes!

    Wat doet Veolia? Die zet gewoon weer die grote bussen in, en er zitten 3 mensen in zo’n groot ding. Uilskuikens dat het zijn!

    Privatisering van het Openbaar Vervoer: al met al is het er niet beter op geworden.
    Eerlijk gezegd had ik graag gezien dat Syntus een offerte had aangeboden, maar die moest het op de laatste moment terugtrekken. Waarom? Was die offerte te goed? Gaf dat teveel concurrentie? Als ik zie hoe goed Syntus rijdt op de lijn Arnhem – Tiel, dan wil ik dat graag ook proberen op de Maaslijn.

    Het fenomeen Veolia mag kosten wat kost die 10 jaar niet vol maken. Zij moet een halt toegeroepen worden. Dien massaal klachten in bij Veolia, Rover, de Provincie, de gemeente, het Ministerie van Verkeer & Waterstaat, en bij Tweede Kamer leden. Met z’n allen krijgen we Veolia dan wel weg!

  28. "Het meeste gekke vind ik nog dat ik vandaag lees in de gelderlander dat de provincie Limburg Veolia een 8 geeft voor de gelverde diensten in de eerste week. Het is eerder een 1."

    Het cijfer geldt niet alleen voor de Maaslijn, maar voor het gehele openbaar vervoer in Limburg, dus ook de bussen. Ik kan niet voor de gehele provincie spreken, maar voor Roermond e.o. komt het mij voor dat de dienstregeling een enorme verbetering is t.o.v. die van Hermes. Waar ze het van doen is mij een raadsel overigens, want ik heb daar alleen maar lege bussen zien rondrijden.
    Veolia heeft ook geen muziek in de bus, dat is toch ook een hele vooruitgang.

  29. Paul zegt:

    Tom…
    Een paar aanvullingen op je verhaal, de NS heeft niet op de consessie Roermond-Nijmegen geboden omdat deze net als Maastricht-Kerkrade en al het ov in Limburg naar ??n vervoeder moest gaan…

    Syntus wou wel graag beiden op de consissie in Limburg maar 1 van de 3 aandeelhouders (dit was toevallig een Frans bedrijf) heeft dit tegengehouden tot grote ergernis bij de directie van syntus..

    En de buffels staan niet ergens op een geheime locatie maar rijden bijna allemaal tussen Zwolle en Groningen.

  30. OV Tom zegt:

    Dit is allemaal de schuld van de provincie Limburg. Ze wilde een complete aanbesteding van zowel bus, trein als CVV-vervoer. Overigens had NS de zorg over de overvloeing van NS naar Veolia. Dat NS aankwam zetten met de Wadloper, daar kan Veolia niet alles aan doen. Bovendien vind ik de provincie erg laat was met de aanbesteding. Veolia heeft sinds mei de tijd gehad.

  31. henk zegt:

    volgend jaar klagen jullie niet meer. het is allemaal zwaar overdreven om met de deuren open te rijden. maar ja dat zijn de mensen van tegenwoordig.

  32. Linda zegt:

    Ik moet zeggen dat het me tot nu toe erg is meegvallen het reizen met veolia.Ik ben nu een stuk of 6 keer met de trein van Boxmeer en Nijmegen gereisd en weer terug en nog geen vertraging ondervonden. Wel moet ik zeggen dat dit buiten de spits was.
    Veolia is ook niet alle schuld te geven denk ik er was maar weinig tijd tussen de aanbesteding en 10 december toen veolia op de maaslijn ging rijden.
    De overgangs periode tot dat veolia de nieuwe treinen heeft had beter moeten zijn geregeld in samenspraak met de provincie, veolia en de ns.

  33. Sjuul zegt:

    jullie moeten niet zo zeiken! Ieder nieuw bedrijf heeft te maken met opstartproblemen en ik vind dat ze bij bij Veolia prima hun best doen!!Als prorail en met name de treindiensleiders een beetje hun best doen , loopt alles prima.Mensen zijn altijd geneigd meteen hun oordeel te vellen.

  34. Joshua Theunissen zegt:

    Mensen zie het positief.
    Als je een keer geen geld hebt koop je geen kaartje.
    Ik heb dit tot nu toe wel gedaan. Maar zinds Veolia rijdt heb ik geen conducteur meer gezien.

  35. Maaike zegt:

    Veolia heeft een waardeloze website. Het ziet er van buiten allemaal leuk uit maar probeer maar eens wat op te zoeken. Meerdere functies werken niet of zeeeeeer traag.

    http://www.bba.nl/PortalPag...

    Probeer maar eens een dienstregeling op te vragen:

    Dienstregeling
    De vertrektijden van uw bus kunt u op twee manieren opzoeken. De lijnfolder geeft per buslijn een overzicht van alle haltes waar de bus komt met de bijbehorende vertrektijden. In de haltevertrekstaat vindt u alle tijden van een door u gekozen halte. De voetnoten worden verklaard onderaan de tabel.

    Succes!!!

  36. Ala zegt:

    heb een poging gedaan en het ging best vlot.. ze mochten het alleen wat duidelijker maken. maar ik had er in ieder geval geen problemen mee

  37. eykholt zegt:

    Onze twee dochters rijden dagelijks met de trein tussen nijmegen cuijk en hebben veel problemen. Ze reizen in de spits.Open deuren, klem zitten, aanrijden als je nog aan het instappen bent, in de cabine staan van de machinist enz. Het zijn geen incidenten meer. En dan moet daar nog dagelijks twee maal een kaartje voor gekocht worden ook.Schandalig!! Vorig jaar was het heel wat beter geregeld.

  38. John zegt:

    1e week van Mei:
    (want er werd aan het spoor gewerkt)
    - 2x vervangend busvervoer kapot tijdens de rit. Sta je daar langs de kant van de weg.
    - Buschauffeurs die de weg in nijmegen niet kennen naar de snelweg richting Venlo en hierdoor ben je nog eens een half uur extra kwijt.

    2e week van Mei:
    - elke dag vertraging
    - geen reactie op de klachten die ik gestuurd heb naar de klachtenlijn van veolia.

  39. ik zegt:

    Wat een klachten over Veolia alleen de treinen zijn slecht er rijden sinds Veolia het overnam van hermes teminste weer bussen in de avonduren op zon-feestrdagen en op zaterdag het enige vervelende is dat ze voor sommige lijne sinds maart weer de hermes tijde gebruiken die waren juist slecht die sloten niet aan. Nog een aanpassing aan het bus vervoer zou kunnen zijn tot 22.00 of 22.30 om de 30minuten bussen laten rijden
    Veder is het wel beter dat er alleen grote bussen rijden toen hermes nog reed met die kleine bussen zat die bus in de ochtend altijd veel te vol

  40. Gwen zegt:

    Heb klachtenlijn gebeld, en gevraagd of ik geld terug kon krijgen, want ik mis steeds mijn colleges. Kreeg de volgende dag!! al een envelop met een hele stapel geld-terug-bij-vertraging formulieren. Leuk dacht ik..
    Minder leuk: Als je een ov studentenkaart heb, een dagretour, dagkaart, of extra vervoersbewijzen hebt, krijg je gewoon helemaal niks terug. Ook niet bij meer dan een uur vertraging. Bedankt veolia…

  41. SJEF SJAAK zegt:

    [reactie verwijderd door de redactie]

  42. Roeland zegt:

    Met veolia is het zo vaak vertragingen.
    Maar wat wil je ook met voor een groot deel enkelspoorig traject en met oud materieel dat maar 100 km per uur kan. Als er nu 1 trein vertraging heeft hebben de andere treinen dat ook meteen.
    Als in december de nieuwe treinen komen zal het vast wel wat beter gaan, maar om de structureele vertragingen het hoofd te bieden met de overhied het gehele traject dubbel spoor maken.

  43. ralphniels zegt:

    In de afgelopen twee weken ben ik bijna elke dag met de trein geweest en ik moet zeggen dat de enorme drukte van het begin nauwelijks meer optreedt (zelfs in de spits komt het regelmatig voor dat ik een zitplaats heb). Bovendien heb ik maar een relatief lange vertraging (15 minuten) meegemaakt. Ruim een half jaar nadat ik bovenstaand artikel schreef lijkt het dus redelijk tot goed te gaan met de Maaslijn.

    Dat er treinstellen rondrijden waarop in grote letters staat "nog 8 maanden en dan komen de nieuwe treinen", hetgeen suggereert dat Veolia er zelf niet zoveel vertrouwen in heeft dat het goed blijft gaan, probeer ik maar even te vergeten…

  44. Wouter zegt:

    Wat ik vooral flauw vind is dat de NS het traject afstaat met de belofte om treinen te verhuren en die belofte niet nakomen, omdat ze er geen verantwoordelijkheid over voelen. Verder geen geld terug meer bij vertraging, want dat geldt alleen voor NS en het is niet meer van de NS en zelf pronken met mooie punctualiteitscijfers door zelf mooie treinen in te pikken en ze zo’n lastig enkelspoortraject hebben afgestaan. De NS kan er volgens mij alleen maar om lachen.

    Waar trouwens die buffels heen zijn gegaan: Tussen Groningen en Zwolle rijden nu buffels ben ik laatst achter gekomen (4 maarliefst); erg vreemd omdat dit traject geelektrificeerd is. Verder hadden ze door de nieuwe dienstregeling tussen Enschede en Zwolle een extra buffel nodig, omdat daar nu te veel marge wordt aangehouden. De laatste van de 6 zal ook wel ergens in Zwolle staan.

  45. ralphniels zegt:

    Helaas moet ik mijn positieve stukje van gisteren nu alweer terugtrekken: zowel gisteren naar huis als vanmorgen naar mijn werk had ik last van uitvallende treinen… *zucht*

  46. Pluk zegt:

    @Ralph: Balen. Zul je altijd zien… voortaan even afkloppen!

    @Wouter: Marktwerking werpt inderdaad alleen zijn vruchten af als er kans op eerlijke concurrentie is.

  47. kris zegt:

    Ik wordt toch echt wel gefrustreerd van het traject Nijmegen-Boxmeer. Er vallen zo vaak treinen uit, of je komt niet verder dan Cuijk. Ik reis nu sinds januari 4 keer per week op en neer tussen Nijmegen en Boxmeer en ik heb zeker 1 keer in de week een vertraging die minimaal een kwartuer duurt.
    Wat zitplaatsen betreft vind ik het wel prima, heb niet vaak hoeven staan.
    Mijn oplossing is tot nog toe een abbonement op de bieb geweest: veel tijd om te lezen op het perron. Zo kan ik er toch nog iets positiefs uit halen…

  48. ralphniels zegt:

    Tot mijn grote spijt is het sinds mijn vorige reactie alleen nog maar erger geworden: vanochtend had ik 20 minuten vertraging, vanmiddag ruim 50(!)… Ik zal voortaan wat langer wachten voor ik iets positiefs over Veolia zeg ;-)

  49. Veolia is teh shit! zegt:

    Veolia is gewoon goed, los vanwege het feit dat ze gewoon ontzetten cool zijn daar bij Veolia, zijn de chauffeurs ook top!

    Veolia medewerkers kunnen daarom heel erg streng zijn maar soms ook heel erg cool.

    Ik sprak laatst een busschauffeur maar die zij dat hij niet mocht praten omdat hij op moest letten. Zoiets komt gewoon regelrecht uit de opleiding van Veolia en is daarom ook geniaal.

    Als zij dan iets zeggen, is dit klantvriendelijk, uitvoerig en uiterst behulpzaam in elke zin van het woord.
    En ik voel ik de behulpzaamheid tot in men tenen en krijg ik het warm van binnen.

    Ik ken niemand die klaagt over Veolia. Veolia is gewoon teh shit!

  50. Jos zegt:

    1 vraag: welke functie bekleed u binnen Veolia ?

  51. gienjansen zegt:

    @Veolia is teh shit!
    Als U even *goed* leest, dan komt U er achter dat het hier niet gaat om de chauffeurs en/of de busdiensten van Veolia maar om hun wanbeleid als het gaat om treinen…
    En verder sluit ik mij aan bij Jos: wat voor een belang heeft U met/in Veolia?

  52. Arie Nus zegt:

    Ik ben dhr. Vestjens Undercover!

  53. Veolia is teh shit! zegt:

    @ aan Gien Jansen

    Ik weet dat Veolia ontzettend goed is, dat hoeft u niet nogmaals uitvoerig te bespreken!!!!!

  54. Henny zegt:

    zaterdag 13 Juli het was in de trein zeker 50graden. Het was niet uit te houden. Geen airco. Schandalig. Gelukkig
    werd het achterste treinstel afgekoppeld. Dus in een andere trein
    van dat zelfde merk. Het was iets beter.
    Maar de stoelen van de 1ste klas was
    treurigDe zittingen zagen er niet uit. Daar ga je toch niet voor betalen.
    Veolia er moet nog heel wat veranderen.
    Maar ik ga er niet meer mee mee. Dan
    maar omrijden

  55. bas zegt:

    waneer gaat de ns zich weer bezig houden met de ritten nijmegen -venlo en andersom.
    want Veolia is gewoon een waardeloose bedrijf.

  56. Ellen W. zegt:

    Zondag precies hetzelfde, echt veel te warm. Ik moest het hele traject naar Roermond, en dus ook weer terug. Ben ook niet eens gecontroleerd. De volgende keer koop ik wel geen kaartje.

  57. Jullie zijn net kleine meisjes..... zegt:

    HUILEN!!!

  58. jan zegt:

    en weer klaagt de zielige baas van veolia over het schoonmaken van treinen was het niet zo dat in roermond en nijmegen de hele dag een schoonmaker aanwezig was die de treinen van NS schoonmaakte. vind veolia dit te duur of willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en de schuld maar naar anderen geven. waarom zit er dan geen conducteur op die de zaak in de gaten kan houden ( te duur ). en maar klagen dat het enkel spoor is dat wist je toch van te voren de NS heeft hier toch ook jaren zo gereden
    Ik kan maar een ding zeggen veolia bazen jullie hebben jullie huiswerk niet goed gedaan stelletje zielige klagers

  59. jan zegt:

    ja hoor weer een stuk in de limburger nu geef meneer beertje van vileolia aan prorail de schuld van de vertragingen wat een zieltjes winnaar

  60. Anoniempje zegt:

    Waarom deden die treinen het op de Noordelijke Nevenlijnen wel goed, en hier in het zuiden, op de Maaslijn niet. Komt omdat Veolia het materieel slecht verzorgt, en veelste korte treinen inzet. Jammer dat NS weg is van Nijmegen-Venlo, het drukste deel van de lijn. Nu is er alleen maar gezeik.

  61. Peter zegt:

    Het is eigenlijk zonde dat op de maaslijn het spoor niet word verdubbeld. Dit geeft dan de mogelijkheid sneltreinen te laten rijden, naast de stoptreinen. Nu is een reis van Nijmegen naar Roermond bepaald geen pretje in een traag wadlopertje dat ook nog eens bij elk station stopt.
    Voor een stoptrein vind ik het traject Nijmegen-Roermond te lang.

  62. peter zegt:

    het ergste is dat ze hiervoor ook nog de komende 10 jaar miljoenen subsidie krijgen van de proincie limburg , ons belasting geld bedankt Vestjes

  63. Chris zegt:

    Hieronder de mail die ik naar het informatie e-mailadres van veolia heb verstuurd… Drie keer raden: de mail komt niet aan, kreeg hem met een failed delivery message terug. Treurig. Ik snap niet dat de politiek hier niks aan doet, want wij als reizigers staan gewoon machteloos. HEEL ERG FRUSTREREND!!

    Geachte mevrouw/meneer,

    Sinds het traject Nijmegen-Roermond in handen is gekomen van Veolia, is de kwaliteit van de treinreis nog meer verslechterd dan destijds onder de NS. De kwaliteit van de treinstellen zijn bar en boos. Een bedrijf dat een traject opkoopt dient ervoor te zorgen dat het beschikt over kwalitatief goed materiaal. Een nieuw taxibedrijf gaat toch ook niet in Trabantjes rijden? De slechte onderhoudstoestand heeft dan ook al tot veel vertragingen geleid, zoals onlangs nog toen ik op 28 juni jl. vanuit Heerlen naar Nijmegen reed. Tijdens de rit werd door mij onbekende oorzaken vertraging opgelopen, waardoor op een gegeven moment door de machinist het besluit werd genomen om dan maar ALLE passagiers de trein uit te gooien op station Cuijk geloof ik. Als reden daarvoor werd gegeven: ‘Door de opgelopen vertraging van 15 minuten rijdt deze trein niet verder dan station Cuijk’. Kunt u mij vertellen hoe ik dit moet interpreteren?? Wat is dit nu voor een gang van zaken? Omdat we vertraging hebben opgelopen moeten we maar op de volgende trein wachten en NOG MEER vertraging oplopen?? Dit is echt te bizar voor woorden. Mijn medepassagiers stonden ook verbijsterd met hun spullen op het perron. Ik vind het eerlijk gezegd niet gek dat door dit soort acties van zowel NS als Veolia de aggressie tegenover het spoorwegpersoneel toeneemt; ik vind het eerder begrijpelijk! De lakse houding van uw personeel en de slechte kwaliteit van dienstverlening leidt tot veel onnodige woede en frustratie onder de passagiers.
    Een ander punt is de geld terug bij vertraging regeling van Veolia. Dit is helemaal een aanfluiting! Waarom houdt Veolia niet dezelfde regeling als de NS aan, wel zo eerlijk?! Met een dagretour heb je zelfs helemaal geen recht op een vergoeding voor het geleden ongemak van 30 tot 59 minuten vertraging! Ik heb al enkele malen met een dagretour erg vervelende vertraging gehad op ofwel de heenreis of de terugreis. Ik heb me weer moeten verontschuldigen voor het feit dat ik te laat was op een belangrijk gesprek, maar ik kan geen aanspraak maken op een tegemoetkoming van de kant van Veolia! Heel erg slecht, dit kunnen jullie niet maken!
    Nog een ander kritiekpunt is het feit dat de duur van de treinrit onder leiding van Veolia een kwartier verlengd is op het traject Nijmegen-Venlo? Kunt u mij verklaren hoe dit kan?

    Maar vooral wil ik graag antwoord hebben op de vraag hoe Veolia denkt hiermee weg te kunnen komen! Ik eis van u of een van de medewerkers van Veolia een antwoord op de vraag hoe lang Veolia nog van plan is om op deze manier hun zogenaamde ‘diensten’ aan te bieden en hoe het haar klanten tegemoet wil gaan komen voor al het geleden ongemak. Als treinreiziger betaal je om volgens afspraak (de dienstregeling) op een prettige manier (in een schone, functionerende trein) van A naar B te reizen. Veolia maakt hier helemaal niks van waar! Ik ben er verbaasd over dat dit zo maar mogelijk is en dat er niet een of andere consumentenorganisatie is die controle kan uitoefenen!

    Ik ben dankzij het hierboven beschrevene dan ook een stuk minder met Veolia gaan reizen; ik prefereer nu liever om om te rijden via Eindhoven en Den Bosch om tussen Nijmegen en Heerlen te reizen, en dat kan Veolia zich zelf aanrekenen. Op deze manier verliest u klanten, maar dat heeft u waarschijnlijk ook al wel gemerkt aan de ongetwijfeld vele andere boze brieven van ontevreden reizigers. De NS was al niet veel soeps, maar Veolia is echt verschrikkelijk!

    Ik verlang een serieus antwoord op deze mail, waarin de bovenstaande misstanden zullen worden erkend en uitgelegd en ik wil tevens weten hoe Veolia denkt in de toekomst WEL een fatsoenlijk functionerende treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen tot stand te brengen.

  64. marceldebets zegt:

    @Chris: op http://www.bba.nl/ConnexTem... staan de contactgegevens, maar daar was je waarschijnlijk al? Wat is de failed delivery message precies? Er is nogal wat verschil tussen een volle mailbox of een die niet bestaat…
    Een gewone brief dan maar?

  65. mario zegt:

    Volgens mij heb je alleen recht op de laatste aansluiting.
    reizigers reglement ov

    Denk al veolia zo door blijft gaan het moment zo komt.

    vindt een strandsprinter eigenlijk wel
    iets van progressief denken.

    Veolia stuurt wel bussen daarintegen bestelt de NS bussen, maar die komen bijna nooit verder als bestellen.

    Je moet maar zo denken.
    Als de kustlijn zich verplaatst in dz komende jaren naar de heuvelrug van Nijmegen zijn wij voorbreid.

    Wij hebben de strand sprinter naar het waalstrand en terug
    Toch nog iets positiefs.

  66. Ikke zegt:

    ik vind het nu wel goed gaan eigenlijk….

  67. gehele Fam. de Bruin zegt:

    Veolia is een ramp!!!!
    Treinen die gewoon niet komen opdagen, bomvolle én levensgevaarlijke treinen, vertragingen doordat treinen defect zijn enz. enz. Het is iedere dag weer een verassing wat er gaat gebeuren. Veolia stelt mensenlevens boven hun eigen financiële belangen. Het is gewoon wachten op de ongeluk waarbij gewonden c.q. doden vallen, meneer de Veolia directeur!!!!
    Slaap lekker!!!

  68. Willy Peters zegt:

    @gehele Fam. de Bruin: het is wel lang geleden dat jullie met de trein gereisd hebben. Ik pendel dagelijks tussen Nijmegen en Roermond en ben erg te spreken over hoe het nu gaat. Er valt heel soms wel eens trein uit, maar in vergelijking met de NS doet Veolia het prima. Kritiek is prima, maar wanneer het goed gaat moet dat ook worden erkend.